ikona telefon   +48 602 790 326
ikona mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Pomiary oświetlenia

lampka na biurku

Pomiary oświetlenia to część naszej oferty stworzonej z myślą o pracodawcach w Warszawie i pozostałych miastach Polski. W ramach usługi mierzymy nie tylko natężenie światła, ale także jego pozostałe parametry, takie jak migotanie, kierunkowość, oddawanie barw, a także wygląd barwy światła. Wszystkie wymienione właściwości muszą mieścić się w normach określonych przepisami. Jest to ważne nie tylko z punktu widzenia komfortu, ale także zdrowia osób zatrudnionych.

Natężeniem oświetlenia określa gęstość strumienia światła, które pada na konkretną powierzchnię. Im będzie ono wyższe, tym widziany obraz staje się bardziej wyraźny. Nie oznacza to jednak, że bardzo duże natężenie również jest pożądane. Jego wartość musi być dopasowana do charakteru pracy – precyzyjności wykonywanych działań.

Dokładne wytyczne w tym zakresie zawiera europejska norma PN-EN 12464-1:2022-01. Dla przykładu na stanowisku biurowym z obsługą komputera natężenie musi wynosić 500 luksów, z kolei pracownicy zajmujący się mechaniką precyzyjną powinni mieć dostęp do oświetlenia o natężeniu 1000 luksów.

Pomiary oświetlenia są obowiązkiem, który ciąży na pracodawcy. Najlepszym wyborem jest zlecenie ich przeprowadzenia akredytowanym specjalistom. Takie badania w połączeniu z pomiarami mikroklimatu czy hałasu pozwolą wykryć ewentualne odstępstwa od normy i wdrożyć działania naprawcze.

Jak oświetlenie stanowiska pracy wpływa na zdrowie?

Rodzaj i natężenie oświetlenia mogą wpływać na samopoczucie oraz wydajność organizmu, a przebywanie w pomieszczeniach oświetlanych w niewłaściwy sposób może nawet skutkować problemami zdrowotnymi. Mowa tutaj nie tylko o dolegliwościach ze strony narządu wzroku, ale także zawrotach głowy, nawracających migrenach, rozdrażnieniu, dekoncentracji. W konsekwencji zwiększa się również ryzyko wypadków przy pracy.

Na jakość i komfort wykonywanych obowiązków służbowych duże znaczenie ma dostęp do światła dziennego oraz odpowiednio dobranego światła elektrycznego. Jak zostało wcześniej wspomniane, jego dobór zależy od charakteru realizowanych przez pracownika zadań, a także przestrzeni – wielkości oraz kształtu pomieszczenia. To na pracodawcy ciąży obowiązek odpowiedniego przygotowania stanowiska dla pracownika.

Pomiary natężenia oświetlenia w miejscach pracy

Przeprowadzamy pomiary natężenia oświetlenia na stanowiskach pracy oraz pomiary oświetlenia awaryjnego, które precyzyjnie określają, czy na danym obszarze zostały spełnione normy regulowane polskim prawem. Dzięki temu pracodawca i podległe mu osoby zyskują pewność, że przebywają na terenie dobrze zorganizowanego zakładu, w którym liczy się zdrowie pracowników.

W związku z tym, że natężenie oświetlenia jest traktowane jako czynnik uciążliwy, a nie szkodliwy na stanowisku pracy, to częstotliwość badania nie została określona w przepisach BHP. Musisz jednak pamiętać, że pomiarów należy dokonać każdorazowo, gdy:

  • pomieszczenia zostaną oddane do użytku;
  • przy tworzeniu nowych stanowisk pracy;
  • po modernizacji oświetlenia, gdy wcześniej badanie wykazało, że nie spełnia norm;
  • po wymianie oświetlenia, na przykład zużytych żarówek na nowe o innej mocy;
  • po zmianie układu pomieszczenia – wstawieniu ścianki działowej lub wyburzeniu przegrody.

Jeśli zatrudniasz pracowników, nie lekceważ zlecania pomiarów oświetlenia. W taki sposób bowiem nie tylko działasz niezgodnie z przepisami, ale także narażasz zdrowie swojej załogi. Dobrze dobrane światło to także wyższa wydajność podczas wykonywania zadań, lepsze skupienie i mniejsze poczucie zmęczenia. Warto o tym pamiętać.