Pomiary mikroklimatu
Oferujemy pomiary mikroklimatu w pomieszczeniach w zakładach pracy na terenie Warszawy i w pozostałych częściach Polski. Dlaczego nie powinno się lekceważyć takich badań? Chodzi przede wszystkim o zdrowie i komfort zatrudnionych osób.
Warto wspomnieć przy tym o miejscach pracy, w których temperatura z założenia odbiega od przyjętych norm. Są to na przykład chłodnie czy wszelkie miejsca, w których pracownicy muszą wykonywać swoje obowiązki na zewnątrz budynku, bez względu na pogodę. Do takich lokalizacji zalicza się również między innymi kotłownie oraz huty. W takiej sytuacji pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia im środków ochrony indywidualnej.
Ze względu na różne środowiska pracy wykonujemy trzy różne rodzaje pomiarów – dla środowisk umiarkowanych, zimnych oraz gorących. Każde z nich obowiązują bowiem nieco inne wytyczne w zakresie utrzymania optymalnych warunków pracy. W miejscach z temperaturą odbiegającą od standardowej, czyli w klimatach zimnych oraz chłodnych, badania mikroklimatu muszą być przeprowadzane co najmniej raz w roku, ewentualnie co dwa lata.
Jak mikroklimat w pomieszczeniu wpływa na samopoczucie?
Dla pracowników temperatura w strefie pracy, pomieszczeniu, w którym spędzają 8 godzin dziennie, nie pozostaje bez znaczenia. Komfort termiczny wpływa na wydajność organizmu, samopoczucie i zdolność podejmowania wysiłku intelektualnego. Zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura może powodować problemy z koncentracją, senność, bóle głowy i wpływać na ogólne pogorszenie się kondycji zdrowotnej. Negatywny wpływ jest szczególnie zauważalny, jeśli nieprawidłowo dobrana temperatura panuje stale. Niekorzystny mikroklimat w pomieszczeniu w dłuższej perspektywie czasowej rodzi ryzyko schorzeń układu krążenia, ośrodkowego układu nerwowego, a także zaburza gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu.
Warto mieć na uwadze nie tylko wydajność pracy osób przebywających w zakładach pracy, ale przede wszystkim ich zdrowie. Zły mikroklimat to złe samopoczucie i problemy zdrowotne, a to z kolei przekłada się na zwolnienia lekarskie oraz częstszą nieobecność pracowników. Niedobory w kadrze natomiast wiążą się z opóźnieniami w zakresie produkcji, dostaw towarów i ogólnego świadczenia usług dla twoich klientów.
Mikroklimat w miejscu pracy – jak o niego zadbać?
Planując instalację wentylacyjno-klimatyzacyjną pracodawca musi wziąć pod uwagę nie tylko możliwości czy ograniczenia architektoniczne obiektu, ale przede wszystkim komfort przebywających w nim osób. Mikroklimat w miejscu pracy to nie tylko temperatura. Składa się na niego także wiele innych czynników, takich jak na przykład:
- wilgotność względna powietrza – zbyt duża utrudnia odprowadzanie potu ze skór, z kolei zbyt niska prowadzi do wysuszenia śluzówek, bólu gardła oraz głowy;
- prędkość powietrza – z nią wiąże się rzeczywista odczuwalna temperatura w pomieszczeniu, jak również rozkład ciśnienia akustycznego;
- asymetria rozkładu temperatury – różnica temperatury odczuwalnej na poziomie stóp oraz głowy, która nie powinna być wyższa niż 10 stopni Celsjusza;
- brak szkodliwych substancji – można go potwierdzić pomiarami substancji toksycznych.
Dla utrzymania wymienionych parametrów na odpowiednim poziomie kluczowe znaczenie ma zatem właściwie zaprojektowany system ogrzewania oraz wentylacji i ewentualnie klimatyzacji.
Pomiary mikroklimatu w pomieszczeniach pozwalają precyzyjnie ocenić, jak przebiega wymiana cieplna między organizmem człowieka a otoczeniem. Utrzymanie jej na optymalnym poziomie to gwarancja komfortu pracy bez obciążenia cieplnego. Oferujemy nie tylko kompleksowe pomiary mikroklimatu w pomieszczeniach biurowych i produkcyjnych, ale także wiele innych badań dotyczących miejsc pracy.